Als ik een bos bloemen naast de fruitschaal zet, verslappen de bloemen. Hoe komt dat?

Of beeld ik me dit alleen maar in?

Toegevoegd na 21 uur:
Zijn de bloemetjes dan voor geen enkele fruitsoort veilig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
10.3K

Het beste antwoord

Nee, dat is echt zo.

Rijpend fruit produceert een gas, ethyleen (tegenwoordig heet dat officieel etheen, geloof ik, maar iedereen kent het nog onder de oude naam ethyleen).

Dat gas versnelt de rijping van ander fruit dat in de buurt ligt.

Datzelfde gas versnelt ook de "rijping" van bloemen - en dus versnelt het ook het verwelken van die bloemen.

Toegevoegd na 36 seconden:

Ik heb een bron voor je gevonden - zie hieronder, en lees onder het kopje "Planten".

Toegevoegd na 1 dag:

Naar aanleiding van je toevoeging:
Op onderstaande Bron kun je ook lezen dat sommige fruitsoorten veel, en andere fruitsoorten juist weinig ethyleen produceren. Kies je fruit dat weinig ethyleen produceert, dan blijven je bloemen langer goed.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee zielen, 1 antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoorden!

Andere antwoorden (2)

Nee, dat klopt. Fruit produceert ethyleengas, wat soms heel handig is: onrijp fruit kun je bij rijp fruit leggen om het zo sneller te laten rijpen.
Exact hetzelfde gebeurt met de bloemen: ze 'rijpen' sneller, en verwelken dus sneller.
Zet ze voortaan maar een stuk van je fruitschaal vandaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt echt, je ziet het goed. Dat komt door ethyleen. Ethyleen is een gasvormige, natuurlijke stof die door planten, bloemen, fruit en groenten wordt afgescheiden. Dit hormoon is van invloed op de groei, ontwikkeling en rijping, maar helaas ook op de veroudering van deze producten.
Bloemen en fruit zijn niet alleen gevoelig voor ethyleen, ze produceren het ook zelf. Hoe slechter het gaat met een deel van een plant, des te meer ethyleen er wordt aangemaakt. Als je een roos van een struik snijdt en cellen in de steel beschadigt, zal de ethyleenproductie al gauw stijgen, en de roos zal sneller verwelken dan in de tuin.
Dat geldt ook voor vruchten die veel te verduren krijgen; een stootje kan de ethyleenproductie en rijping al stimuleren. Een gebutste appel in de fruitschaal of een geknakte bloem in een vaas maakt dus meer ethyleen aan.
Het hormoon verspreidt zich naar de overige vruchten en bloemen.

Toegevoegd na 23 uur:
Van alle fruit produceren appels het meeste ethyleengas. Van de soorten bloemen zijn anjers het gevoeligst ervoor. De bloemen gaan niet open en knoppen vallen af.
Onderzoek heeft uitgewezen dat chrysanten minder gevoelig zijn voor ethyleen. Zie http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/biologie/snijbloem-fruit.html
Ook zou je een ethyleen absorptiezakjes kunnen aanschaffen (zie http://www.continentalstrap.com/?article=6&lang=nl), maar een gescheiden plaatsing lijkt mij toch eenvoudiger.
Amadea